معرفی سریال: Extant

استاندارد
معرفی سریال: Extant

در طول سال گذشته طبق معمول سریال‌های جدید متعددی ساخته و پخش شدن، که خوشبختانه درصد نسبتا بالایی از اونها در ژانر علمی – تخیلی بودن. هرچند که اکثریت سریال‌های این ژانر – حتی سریال‌های واقعا خوبی مثل Almost Human، Defying Gravity، و Awake هم نمی‌تونن از زیر تیغ کنسلی جون سالم به در ببرن، ولی ما به هر حال امیدوارانه این سریال‌ها رو دنبال می‌کنیم.

یکی از سریال‌های امیدوار کننده 2014 تا اینجا، سریال آمریکایی Extant بوده که از شبکه CBS پخش میشه. فصل اول سریال با 13 قسمت پخش شده، و برای فصل دوم هم تمدید شده.

extant-poster-620x400

در بین عوامل سریال، نامهای بزرگی مثل استیون اسپیلبرگ (یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال) و هالی بری رو می‌بینیم. اسپیلبرگ همیشه در آثار پرتعدادش نشون داده که تا چه حد مجذوب احتمالات بیشمار دنیای فراسو و حیات فرازمینیه. Extant هم از این قاعده مستثنی نیست.

داستان فیلم در زمانی نامشخص در آینده اتفاق می‌افته. مالی (هالی بری) فضانورد از یک ماموریت 13 ماهه تک‌نفره در فضا برمی‌گرده، و با کمال تعجب کشف می‌کنه که بارداره.

با اینکه تم اصلی سریال حول محور موجودات اسرارآمیز فرازمینیه، اما بازه خیال‌پردازی رو به همین حیطه محدود نکرده. در آینده تصویر شده در سریال شاهدیم که صنعت روبوتیک پیشرفت چشمگیری داشته، به‌طوری که حتی یک نمونه آزمایشی از هیومنیک، روبوت انسان‌نمای پیشرفته با قابلیت احساسات شبه انسانی و رشد و یادگیری هم ساخته شده. این نمونه آزمایشی یعنی ایتن، پسربچه 6-7 ساله‌ایه که از قضا فرزندخونده مالی و همسرش جان هست؛ دکتر جان وودز، سرپرست پروژه روبوتیک هیومنیکز (Humanichs).

extant_101_005b

مؤلفه‌های اصلی داستان آشنا و تکراری هستن؛ تلفیقی از پینوکیو، A.I. Artificial Intelligence اسپیلبرگ و سری Alien؛ اما با این وجود تونسته به‌خوبی اینا رو با ریتم خوب و مقدار مناسبی از چاشنی رمز و راز با هم ترکیب کنه و تماشاگر رو کنجکاو و مشتاق نگه داره. در چنین آثاری، پرداخت رل مهمی داره و Extant از این نظر نمره خوبی می‌گیره. مشخصه که با یه سریال فکر شده روبرو هستیم، هم از نظر تم داستانی، و هم از نظر دقت بالا و خوش‌فکری در جزئیات و ریزه‌کاری‌هایی که توی آثار علمی-تخیلی اهمیت خیلی زیادی دارن.

جذابیت دیگه سریال برای من، خط داستانی واحدشه، که در بین خیل سریال‌های اپیزودیک برای خودش مزیتی به‌حساب میاد.

اگه بخوام ایرادی از سریال بگیرم اینه که با وجود دقت تکنیکی و پرداخت قوی، تا اینجا قادر نبوده مخاطب رو از نظر احساسی به‌حد کافی درگیر کنه. به‌خصوص که به‌عنوان سریالی با مضمون خانوادگی، ژانر درام رو هم در کنار سایر عناوینش یدک می‌کشه، اما در این بخش کار نتونسته به‌حد لازم قوی عمل کنه. شاید علت امتیاز نسبتا پایین سریال در IMDb هم همین باشه (6.8/10)

105075_d0285b

اما Extant نقدهای نسبتا مثبتی از طرف منتقدان دریافت کرده. 83% نقد مثبت در Rotten Tomatoes و 68% در متاکریتیک. ضمن اینکه به همراه 6 سریال دیگه در لیست هیجان‌انگیزترین سریال‌های جدید از دید منتقدان هم قرار گرفته.

دیدن صفحه سریال در سایت CBS خالی از لطف نیست. اونجا می‌تونین دفترچه خاطرات روزانه مالی در فضا رو بخونین.

نکته جالب دیگه در وبسایت سریال، لینک مجزاییه که به وبسایت هیومنیکز داده شده. از اون دست شیطنت‌های بامزه و خلاقانه‌ای که کمک می‌کنه بیشتر توی فضای داستان غرق بشین.

Extant_logo_CBS

یک پاسخ »

  1. هوش مصنوعی اسپیلبرگ پرمفهوم ترین و با احساس ترین فیلمی بوده که در ژانر ساینس-فیکشن دیدم، هرچند اصلا فن اسپیلبرگ نیستم.

    گزارش اقلیتش هم در این ژانز خوبه و واقعا سرگرم کننده اما هوش مصنوعی یک چیز دیگه است.

    از چند روز دیگه میخوام شروع کنم سریال lie to me را ببینم. دلم تنگ شده برای یه سری جنایی….

    • منم اتفاقا خیلی طرفدارش نیستم، ولی خب اثری که اون بسازه توی دنیای بی بار و بن سریال ها برای خودش می تونه غولی باشه 😀
      َA.I فیلم خیلی خوبی بود. واقعا دلنشین بود …
      Lie to Me هم خوبه. اگه از اون خوشت بیاد Mentalist هم خوبه توی همون مایه ها …

  2. واو! من هیچکدوم از اون سه‌تایی که اول پست لینک دادی رو ندیده بودم! شیم آن می! :دی! اینو هم بعلاوه‌ی اونها می‌گذارم تو لیست دانلودم.
    مرسی واسه معرفی خوب.

    • خواهشمندم ^_^
      البته لطفا دقت کن که هر سه تاشون کنسل شدن :دی

    • ایراد نداره، این خلاصه‌ای که ازشون خوندم وسوسه برانگیزه!
      در کل این‌هفته ازت راضیم! 😀

    • مرسی بابت لینک ^_^ باید دانلودش کنم و ببینم واقعا همونقدر که تبلیغش رو کردن دیدنی هست یا نه …

    • فینچر کارش درسته هر چند فیلم قبلیش زیاد جالب نبود، به نظرم غیر از بیگانه و دختر با خالکوبی اژدها همه فیلمهاش شاهکارن.

      اتاق امن را هم البته میشه استثنا کرد…

    • gone girl هم مشاهده شد، از فینچر بعید بود یه چنین فیلم تصنعی، بی منطق و متظاهرانه بسازه

      البته از لحاط تکنیکی فیلم عالی هست اما اصلا فیلمی نیست که به دل بشینه، چفت و بست و منطق داستان افتضاحه که البته خیلی هم تقصیر فینچر نیست و بر میگرده به انتخاب های اشتباه……..

    • عجب … چند روزه گرفتمش ولی هنوز ندیدم.
      البته از فینچر من کلا هفت، بازی، و باشگاه مشت زنی رو واقعا دوست دارم. شبکه اجتماعی هم خوب بود. ولی کارهای بعدیش مثل زودیاک و بنجامین باتن رو کلا دوست نداشتم …

    • شرمنده … این چند هفته خیلی درگیر بودم و چند بار ناچارا سفر رفتم. برنامه های شخصیم به کل به هم ریخت. قصد داشتم 10 روز پیش آپدیت کنم ولی واقعا نشد. ایشالا در اولین فرصت.

    • نفرمایید! من مزاح می کردم!
      امیدوارم مشکلاتت برطرف بشه و قلمت آزاد.

  3. در حد زیر دیپلم صحبت کنید لطفا
    [img]http://smiley.ufont.ir/wp-content/uploads/2014/12/s324.gif[/img]

    //

    به روز نمی کنی؟

    • ایول … پشتکارت قابل تحسینه :D:D چشممون به جمال این سبزینه بدریخت هم روشن شد دوباره، خاطره فروم نازنینمون زنده شد 😀
      الان بالاتر هم گفتم؛ این چند هفته خیلی درگیر بودم و چند بار ناچارا سفر رفتم و برنامه های شخصیم به کل به هم ریخت. قصد داشتم 10 روز پیش آپدیت کنم ولی واقعا نشد. ایشالا در اولین فرصت آپدیت می کنم.

  4. بیخیال! آخه پست دادن که زوری نمیشه! اصلا شاید بهتر باشه اینجا را متروکه اعلام کنی…

    دیگه یک مقدار سن آدم هم بالا میره نوشتن توی اینترنت سخت میشهhttps://i1.wp.com/smiley.ufont.ir/wp-content/uploads/2014/12/s324.gif

    • باشه باشه یکی طلبت :)))
      از شوخی گذشته زوری نیست. آب من با کار زوری تو یه جوب نمیره هیچ وقت. واقعا هفت هشت ماه خیلی سخت و پرفشاری داشتم، موضوعات زیادی توی ذهنم هست که دوست داشتم بنویسم، کلی یادداشت برداشتم ولی واقعا فرصت نشد. مثل بهانه آوردن به نظر می رسه البته :دی
      امید می رود (یعنی تلاش دارم می کنم) که زین پس وضع خودم و وبلاگ کمی بهتر شود 😀

  5. آپدیت هم نکنی من دوباره میام اذیت میکنم و بازم داغتو تازه میکنم :دی

    دوباره یادم رفت چه جوری باید اسماعیلی گذاشت اینجا! لول!

  6. شما سروری! هرچقدر دلت خواست بیا اینجا غر بزن 😀
    حقیقتش من خودم نمیدونم چطوری باید اینجا اسماعیل بذارم. یاد گرفتی به منم یاد بده o_O

پاسخی بگذارید

