TOP 10: سریال های علمی – تخیلی محبوب من، بخش اول

استاندارد

1. Firefly

اگه شما هم مثل من طرفدار پر و پا قرص ژانر علمی – تخیلی هستید، سریال Firefly رو از دست ندید. این وسترن فضایی محصول شبکه Fox که در سال 2002 ساخته و پخش شده، تنها 1 فصل داره و با ریت 9.2 از 10 در IMDb یکی از محبوب ترین های این ژانر به شمار میاد. این سریال با وجود کیفیت بالا و محبوبیتش، به دلیل سیاست های شبکه ای بعد از یک فصل کنسل شد، ولی این مساله باعث ناقص و خدشه دار شدن داستان نشد و چیزی از ارزش های سریال کم نکرد.

داستان سریال در سال 2517 اتفاق می افته، در دورانی که به دلیل افزایش انفجاری جمعیت، عمر سیاره زمین به سر رسیده و بشر سیستم سیاره ای دیگه ای با ده ها سیاره و صدها قمر رو به تسخیر در آورده و با دستکاری اونها رو قابل زندگی کرده، در حالی که تنها دو حکومت قدرتمند باقیمانده زمین یعنی ایالات متحده و چین، با هم ادغام شدن و حکومتی واحد تشکیل دادن که بر بشریت جدید فرماروایی می کنه. این جامعه مدرن انسانی با وجود برتری تکنولوژیک نسبت به زمان حاضر، هنوز با همون مشکلات اخلاقی و سیاسی و اجتماعی بشریت امروز دست و پنجه نرم می کنه.

داستان حول محور سرنشینان سفینه ای به نام Serenity دور می زنه. کاپیتان سفینه ملکوم رینولدز و خدمه اصلی اش، که در گذشته ای نه چندان دور در جنگی علیه حکومت مرکزی شرکت داشتند که با شکست مخالفان تموم شد، حالا با دار و دسته 9 نفره عجیب و غیر عادی شون در سفینه فضایی کوچکشون روزگار می گذرونند و از راه هایی نه چندان شرافتمندانه امرار معاش می کنند.

شخصیت اصلی سریال، ملکوم رینولدز یا به طور خلاصه مل، یه انسان معمولیه با خودخواهی های خاص خودش، نه یه قهرمان که همیشه بهترین و اخلاقی ترین راه رو انتخاب کنه. بیش از حد تاریک بودن شخصیت مل، یکی از موارد مورد اختلاف فاکس و کارگردان سریال بود. ولی همین خاکستری و باورپذیر بودن کاراکتر به علاوه طنز جذاب و بازی فوق العاده Nathan Fillion عامل جاودانه کردن کاپیتان مل رینولدز شد، به طوری که این شخصیت در لیست 25 شخصیت برتر علمی – تخیلی TV Guide تونست رتبه 18 رو کسب کنه (1).

در این سریال علاوه بر توجه به کلیات، از قبیل شخصیت پردازی قوی، انسجام عالی، داستان مهیج و جذاب، بازی های به یاد ماندنی، کارگردانی بی نقص، و جلوه های ویژه حرفه ای (که به خاطرش برنده جایزه امی 2003 در این رشته شد)؛ شاهد توجه به جزئیاتی هستیم که به سریال هویت میده و اون رو از بسیاری از آثار دیگه متمایز می کنه، از جمله اصطلاحات محاوره ای من در آوردی که از زبان شخصیت ها می شنویم. فضای جهان آینده با وجود یک سری ابهامات عمدی در جزئیات، به حدی خوب و باورپذیر تصویر شده که به راحتی میشه خود رو در اون محیط تصور کرد و خیال پردازی کرد.

خالق سریال، Joss Whedon، که کارگردان فیلم The Avengers و خالق مجموعه های خون آشامی و محبوب Buffy the Vampire Slayer و Angel و همینطور از نویسنده های انیمیشن Toy Story هم هست، با ساخت این سریال شاهکاری خلق کرده که قطعا از بقیه آثارش با فاصله بسیار زیادی سره (باید بگم که فیلم Avengers به نظر من فیلم ضعیفی بود و همینطور 2 سریال ذکر شده اصلا در حد این سریال نیستند و نباید Firefly رو با توجه به آثار دیگه کارگردان مورد قضاوت قرار داد)

در ادامه این سریال فیلمی هم ساخته شده به نام Serenity که داستان رو تکمیل می کنه و به خوبی خود سریاله.

تم کوتاه مبارزه جویانه ابتدایی که برای همه هوادارانش از جمله من خیلی خاطره انگیزه (دانلود کنید: The Ballad of Serenity – Firefly Theme Song):

Take my love, take my land, Take me where I cannot stand
I don’t care, I’m still free, You can’t take the sky from me
Take me out to the black, Tell them I ain’t coming back
Burn the land and boil the sea, You can’t take the sky from me
There’s no place I can be, Since I found serenity
But you can’t take the sky from me

با توجه به اینکه Firefly علاوه بر خوش ساخت بودن، داستان ماجراجویانه، مهیج و پرکششی داره، دیدنش می تونه حتی برای کسانی که به طور خاص به ژانر علمی – تخیلی علاقه مند نیستند هم جالب باشه.

(1) TV Guide’s list of the «25 Greatest Sci-Fi Legends» (1 August 2004 issue)

TOP 10: سريال هاي علمي – تخيلي محبوب من، بخش دوم

یک پاسخ »

  1. من زیاد به ژانر علمی تخیلی علاقه ندارم و معمولا هم سمت اینجور فیلم ها نمیرم. مثلا هنوز جنگ ستارگان رو ندیدم. یا سری هری پاتر اگه بشه تو این ژانر دسته بندیش کرد. این پستم هم صرفا به این جهت بود که حرفت رو تایید کنم مبنی بر اینکه The Avengers فیلم ضعیفی بود! :دی اصلا ازش خوشم نیومد.

    • البته هری پاتر ژانر تخیلی و فانتزیه، نه علمی – تخیلی. ولی فکر کنم به هر حال از فیلم های غیر واقع گرایانه خوشت نمیاد، چه تخیلی چه علمی – تخیلی.

  2. درکت میکنم چی میگی. شرایط فعلی حاکم بر جامعه ایران و بعضا وجود برخی معضلات و تغییر دید ونگاه مردم به زن و همچنین بی حرمتی ها و و حقوق پایمال شده زنان در ایران که به یک زن به دید یک انسان نمی نگریم (!) و به اندیشه و ذهن او کاری نداریم باعث بروز این واکنش در دنیای مجازی میشود! این حقیقت تلخ و باید بخاطرش گریست! چراها و سوال های زیادی وجود داره که از حوصله این بحث خارجه. و میدونم این مساله فقط تو این کشور لعنتی با این مدیریت غلط حاکم بر جامعه وجود داره و یک خانم اونقدر که تو ایران در عذاب ه و معذب تو هیچ کجای دنیا اینطور نیست؛ حداقل بین کشورایی که دم از تمدن و فرهنگ میزنند اینجور نیست و به حرف یک زن به عنوان حرف یک انسان با اندیشه متعالی گوش می دهند فارغ از جنسیت و زن بودنش.
    در آخر باید بگم که همونطور که گفتم از دستتون دلخور نیستم. سعی میکنم به مرور زمان قلبم و روحم رو هم راضی کنم که از دست شما ناراحت نباشه.. :دی
    من همیشه به پست های شما به دید خواندن پست های یک فرد فهیم، دانا و خردمند نگاه می کردم و همانقدر که از پست های نویسنده ها و بچه های خوب فروم لذت می بردم از پست های شما لذت می بردم. همانقدر که پست های بانو پرشیانا، آریانا، آقا علیرضا دارک نایت و بقیه بچه های فروم برام شیرین و جذاب بود، پست های شما هم بود. حقیقتا میگم بدون تعارف. بدون تعارف شما جزء 10 نفر نویسنده برتر پرشین تولز هستید به نظرم.
    و در مورد دوستی: حق بده به من که به این سرعت نمیتونم جای تو رو تو ذهنم با یه فرد با جنسیت متفاوت تغییر بدم. شاید این تو دوستیمون فاصله بیاندازه و طبیعیه و کاریش نمیشه کرد. 😦 اما سعی خودم رو میکنم این دوستی دوباره به حد اعلای گذشته برگرده..

    هروقت دوست داشتی میتونی قسمتایی رو که میخوای حذف کنی.

    • ممنون که درک می کنی. طبق معمول هم بهم خیلی لطف داری ^_^
      در مورد دوستی هم، حق میدم بهت که برات زمان ببره که به واقعیت جدید عادت کنی. امیدوارم به زودی بتونیم مثل قبل دوستای خوبی باشیم.

  3. خواهش میکنم.

    به صورت مطلق نیست این قضیه برام که کلا از فیلم های غیر واقع گرایانه خوشم نیاد و این تو وجودم به صورت نسبی ه. یعنی کلا سلیقه سینماییم خیلی نسبی ه. اینجور نیست که کلا از فیلم های تخیلی و علمی/ تخیلی خوشم نیاد. مثلا فیلم هوش مصنوعی اسپیلبرگ رو خیلی دوست دارم. که در حال حاضر غیر واقعی و تخیلی محسوب میشه، شاید تا 50 سال آینده بشر بتونه یه ربات بسازه که کاملا مثل انسان باشه و اونموقع این فیلم دیگه تخیلی نیست و عین واقعیت میشه. یا فیلم های ترمیناتور که رگه های اکشن هم توش هست. ماتریکس رو هم دوست دارم. و همینطور آفتاب ابدی یک ذهن پاک که علمی/ تخیلی محسوب میشه. مثلا فیلم یادآوری مطلق آرنولد رو خیلی دوست دارم که تخیلی/ فانتزی به قول خودت. اما خب با آثاری که با نجوم و ستاره سر و کار دارند زیاد ارتباط برقرار نمی کنم. کلا سفرهای اکتشافی و کشف سیاره و ماه و غیره. یه نمونه دیگه از تخیلی که الان به ذهنم رسید و اخیرا دیدمش سه گانه ارباب حلقه ها ست که خیلی خوشم اومد ازش. سلیقه عجیب غریبی دارم. :دی

    • متوجه شدم منظورت چیه. فکر کنم فیلم هایی که تاکیدشون روی بخش تخیلی نباشه و از تخیل به عنوان ابزاری برای مطرح کردن مسائل دیگه ای – مثلا مسائل انسانی – استفاده کرده باشه رو دوست داری. نه سلیقه ات عجیب هم نیست اتفاقا :دی

  4. چه وبلاگ خوبی… بیشتر بنویسید… کلاً تو ایران به فیلمهای تخیلی با دید تحقیر نگاه میشه، علتش هرچی هست، واقعیت اینه که من از این ژانر فیلمها خیلی لذت بیشتری میبرم، چون به اندازه کافی تو زندگی خودمون رئالیسم حال بهم زن وجود داره…

    • خیلی ممنونم، لطف دارید … چشم، وبلاگم تازه افتتاح شده ولی قصد دارم به طور منظم بنویسم.
      بله متاسفانه نمی دونم چرا توی ایران انقدر به ژانر علمی – تخیلی کم لطفی میشه. از طرفی کتابای آسیموف و کلارک و … که توی کشورهای دیگه بارها تجدید چاپ میشن اینجا سال هاست که چاپشون متوقف شده، از طرف دیگه در مورد فیلم ها هم خیلی از فیلم بین ها این جور فیلم ها رو جدی نمی گیرن و اون عده هم که علاقه نشون میدن و خودشون رو طرفدار حساب می کنن، به فیلم های کامیک بوکی صد من یه غاز یا اکشن های بی محتوای پر از جلوه های ویژه علاقه دارن.
      علمی – تخیلی ژانر مورد علاقه منه چون هم آدمو به فکر کردن وا می داره، هم اجازه میده که در دنیای خیال غرق بشم که خیلی شیرینه.
      از اینکه بهم سر زدین خیلی خوشحالم ^_^

پاسخی بگذارید

